من فتره وتحديدا بعد مانشرت موضوع ربنا مايجبش قهر زارنى احد المدونين الافاضل معلقا بأن الموضوع جميل رغم اعتراضه و لكنه لم يذكر اوجه اعتراضه و دعانى لرؤيه مقال منقول عن د/محمد مهدى استشارى طب النفس يتكلم فيه عن سيكولوجيه المرأه....وحبيت اشاركم بيه ،اصلى بصراحه اعترضت على كلام كتير اوى فيه فقلت تشوفوه معايا يمكن اكون انا منحازه للمرأه و ده افسد عليا الحكم العادل على الامور اللى عاوز يشوف الموضوع كامل موجود على مدونه رحيق
احب انوه عن ان الكلام المكتوب باللون الاحمر مقتبس عن المقال مش كلامى
نيجى بقى للب الموضوع يقول الدكتور و اسمحولى انى انقل الاجزاء اللى اعترضت عليها:
هو بدايه فيه مقدمه عن اللغز المحير و الفتاك ،المخلوق و السر المسمى بالمرأه كأننا حاجه كده من الفضاء الخارجى،و شرح الدكتور الخواص الجسديه و ماتتعرض له المرأه من تغيرات و اعراض فرضها الله عليها عزوجل بأسلوب وجدته صريح زياده عن اللزوم،لكن اللى صدمنى انه ارجع التستر و الحياء عند المرأه لسبب عجيب غريب الا وهو انها حين تصل المرأة إلى سن الشيخوخة أو قريب منها تظهر الترهلات و التجاعيد بشكل أكثر وضوحا مما يظهر في الرجل .و كرد فعل طبيعي لهذا الفضح البيولوجي تميل المرأة – السوية – إلى التخفي و التستر و ما الخجل الفطري لدي المرأة رغبة حقيقية في الابتعاد عن العيون الفاحصة المتأملة لتلك المظاهر البيولوجية الكاشفة و من هنا يبدو حجاب المرأة ملبيا لذها الاحتجاج الفطري النفسي للتسترو ربما تكون صفة التستر قناعا يخفي حقيقة المرأة البيولوجية و مشاعرها عن العيون و خاصة إذا بالغت المرأة في استخدامها
و ماكتفاش بس بوصف التستر لأخفاء غيوبها عن الناس لا وكمان ارجع سبب تجملها و اهتمامها بنفسها و وضع مساحيق التجميل و العطور لنفس السبب مش عارفه هو احنا جربانين ولا ايه
يتبع صفة التستر صفة أخرى تبدو مناقضة لها لكنها في الحقيقة مكملة إياها و هذه الصفة هي التظاهر فالمرأة لا تكتفي بالتستر و لكنها تريد أن تزين ظاهرها و تجمله ليتلهي به كل ناظر إليها فلا يستطيع التلصص إلى دخائلها بسهولة و من هذا نفهم ولع المرأة الفطري بأدوات الزينة و التجمل و استعمال الروائح العطرية و لا يتوقف التظاهر عند المستوي الجسدي أو المادي فقط و إنما يمتد إلى المستوي النفسي فيتمثل في ميل المرأة إلى الكذب المتجمل بمعني إنها تميل إلى إعطاء صورة افضل عن نفسها تخفي بها أشياء و تظهر أشياء و هي أن بالغت في عمليتي التستر و التظاهر تصبح خادعة و مخدوعة في نفس الوقت فهي تكون قادرة علي خداع الرجل بظاهرة ( المخالف كثيرا لباطنها ) و تكون أيضا مخدوعة لأنها بمبالغتها في لبس القناع تصبح بعيدة عن مشاعرها الحقيقية و عن ذاتها الأصلية فتصدق ما صنعته من وسائل التمويه .
و بعدين عاد وارجع سبب عواطف المرأه و احاسيسها انها خلقت كذلك لأرضاء الرجل و لكسب حبه و خوفا من بطشه
فقد خلقت بطبيعة جياشة لتكون مناسبة لمواكبة حاجات الأب و الزوج و الأبناء و هذه الطبيعة تتسم بالسيولة العاطفية و التي تتبدى في التغير السريع في المشاعر و في حرارة هذه المشاعر مقارنة بالرجل و هذه السيولة العاطفية يكمن خلفها تركيبات عصبية و إفراز هرمونية تجعلها قوة دافقة تخشى المرأة خطرها و لذلك تحاول جاهدة إخفاء جزء كبير من مشاعرها و ربما أظهرت مشاعر تبدو في الظاهر عكس مشاعرها الحقيقية فهي تحاول إخفاء حبها حتى لا تتورط في علاقات حرجة وتحاول إخفاء كرهها حتى لا تتعرض لغضب الرجل الذي تحتاج إلية و تخشى بطشه و هي التي خلقت لتتمنع و هي راغبة ( يتمنن و هن الراغبات )
انما كل اللى فات ده مقدور عليه الا اللى جاى ده كله كوم و ده كوم و بالبونت العريض عنوان التبعيه طبعا انا فتحت عيونى و انا بردد استر يارب و راح رازعنى كام كلمه شوفوا كده معايا
مهما تظاهرت المرأة بالقوة و مهما تزعمت الحركات النسائية فهي تشعر في أعماق أعماقها بان الرجل يعلوها و إنها تابعة له متعلقة في رقبته و الحركات النسائية نفسها تعتبر دليلا علي ذلك لان المرأة لو شعرت في قرارة نفسها بالمساواة الحقيقية بالرجل لما شغلت نفسها بالإلحاح ليل نهار بأنها ( مثل الرجل ).ويبدو أن هذه حقيقة لا تستطيع المداهنات الاجتماعية أو الإنسانية تجاهلها علي أي مستوي من المستويات.الطريف أن الرجال ثبت تفوقه علي المرأة في المجالات التي كان يعتقد أن المرأة سبق معرفة بها و سبق تخصص فيها .و المرأة السوية تعرف بداهة إنها متعلقة برقبة الرجل طوال مسيرة حياتها فقد عاشت طفولتها و صباها متعلقة برقبة أبيها أو أخيها و عاشت شبابها و نضجها متعلقة برقبة زوجها وعاشت بقية حياتها متعلقة برقبة ابنها و هكذا تشعر المرأة بمحورية دور الرجل سواء أحبتي أم كرهته .و كرد فعل نفسي لهذا الشعور العميق بالتحتية و التبعية نجد أن المرأة تميل إلى الدهاء و الحيلة لتفادي بطش الرجل و هي تلجا للأغراء بان تتزين و تتعرض للرجل و تنتظر سعيه إليها فان لم يكن ذلك كافيا لجأت إلى الإغواء بالتنبيه و الحيلة و الدلال فهي تسعي إلى تحريك إرادة الرجل نحو الفعل بمعني أن المرأة تملك الإرادة المحركة في حين يملك الرجل الإرادة الفاعلة و المرأة بوعيها الفطري بقوة الرجل تسعي لموازنة ذلك بجمال الأنوثة و هي تستطيع أن تصل من خلال جمال الأنوثة إلى قهر قوة الرجولة و بذلك تشعر أنها حققت مرادها و اكثر .و حين تفشل المرأة في أغار الرجل أو اغوائة أو حين ترفض حتمية التحتية و التبعية للرجل بسبب استرجالها أو المبالغة الرجل في الاستعلاء عليها فأنها تلجا للعناد و المخالفة و العصيان فهي بالعناد تثبت وجودها الذي استله الرجل بحماقته و الإطاحة به و هي بالعناد ترفض ضعفها الذي استغله الرجل لإذلالها بدلا من توظيفه لخدمة الحياة .و المرأة مثل أي تابع مولعة بالممنوعات و بما هو ليس كذلك فهي تبحث عن البديل لعلها تجد فيه الخلاص من التبعية للرجل و لعل أقدامها علي الآكل من الشجرة المحرمة يرمز لهذه الصفة الأصلية فيها .و المرأة حين تفشل في أغراء الرجل أو اغوائة و حين تفشل في مقاومة قوته بجمالها و حين تفشل في تحريك إرادته نحوها و حين تفشل في عناده و حين تفشل في اجتياز الخطوط الحمراء و الدخول في المناطق الممنوعة حين تفشل في كل هذه الوسائل لا تجد إمامها إلا الشكوى و الألم و التمارض و يحدث هذا حين يهمل الرجل المرأة أو حين تفقد المرأة جاذبيتها أثناء الحمل أو بعد الولادة أو حين بلوغ سن اليأس و هنا تكثر علامات الاستغاثة و نداءات القرب و طلب الاعتمادية السلبية لعل هذه الأشياء تكون شفيعة لها عند الرجل فيرق قلبه و يحتويها مرة أخرى ( سواء كان أبا لها أو زوجا أو ابنا ) .
انا فى حياتى مشفتش اجتماع لهذه الكلمات الصادمه من التبعيه و الدونيه و التحتيه و متعلقه فى رقبه الراجل و بتتمارض و بتتجمل و الاغواء و الدهاء والحيله انا حسيت انه بيتكلم عن الكائنات الطفيليه اللى بتعيش على فضلات جسم المضيف،فاكرينها دى بتاعت احياء ثانويه عامه،يعنى مش كلام على بنى ادم
لا وايه مركز كل كلامه على بتوع الحركات النسائيه و المطالبين بحريه المرأه بيهزأنى بالذوق يعنى بس على مين .....
و اللى مكفهوش اللى فات يجى يشوف اللى جاى و المصيبه الكبيره
إذا كانت صفة التبعية قد أغضبت بعض النساء فان الصفة الحالية حتما ستسعدهن أيما إسعاد فالمرأة تعلم في قرار نفسها أنها الوعاء الذي يحافظ علي بقاء النوع فهي منتجة للحياة بأذن ربها و راعية لها اقوي من الرجل و المرأة هي وعاء اللذة الجنسية التي أعطاها المحللون النفسيون مكتنة محورية في توجيه و تحريك السلوك و المرأة هي الوعاء العاطفي الذي يشعر الرجل معه بالسكينة و الراحة و المرأة تذكي روح التنافس بين الرجال طلبا للقوة التي توصل إلى قلبها أذن فالمرأة وعاء الحياة و وعاء البقاء و وعاء اللذة و وعاء العاطفة و السكن و وعاء القوة أي أن المرأة تضرب بجذورها في اعرق نوازع الحياة .
المرأه وعاء.....الله يكرمك يا شيخ و يسامحك
الحقيقه صاحب المدونه لم يكون رأى حتى ينشره وقالها صراحه ان المكتوب ليس رأيه الشخصى
بالمناسبه احب اشكره،و انوه عن مدونته مره تانيه يا جماعه مدونه رحيق
انا سايبالكوا انتوا المدونه قولوا رأيكوا براحتكوا المدونه بتاعتكوا و منجيلكوش فى حاجه وحشه
سلام
الكلمه أمانه ..
ردحذفالكلمة نور و بعض الكلمات قبور ..
عادى يعنى لا مانع أبدا من أن يعبر الشخص عن مكنون نفسه و توضيح ما يعتمل بداخله من عقد نفسيه ترسبت لديه منذ الطفوله ..
فمن يقلل و يهون من شأن المرأه على الاٍطلاق لا يجوز أن يؤخذ كلامه على أنه مقياس لرأى كل الرجال ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ردحذفازيك يا بسنت عاملة ايه
سيبينى بقى اقول بس استعيذ بالله من كلمة انا(كلام من ست عادية لرجل عادى)
انا امرأة
انا انسان
على واجبات اولا زى ما عليك واجبات اولا
لى حقوق علشان عملت واجباتى اخد حقوقى
انا نصف الدنيا
انا أم
انا ربيت الرجل
انا اتعلقت فى رقبة ابويا علشان حنانه
ابنى اتعلق فى رقبتى علشان حنانى ولما يكبر هبقى محتاجة حنانه برضه علشان هبقى عجزت ومحتاجه الحنان
انا مبحطش مساحيق تجميل علشان طبيعتى احلى
انا لابسه حجاب علشان استر عورتى مش علشان استر عيوبى
انا تعلمت ونفعت غيرى بعلمى
انا مؤمنة بان الرجال قوامون على النساء
انا مؤمنة بالمودة والرحمة
انا مبحبش اللى يحسسنى انى تحت ولا انى وعاء لانى ارقى من كده
انا مبحبش الالفاظ دى
انامسئولة منك ترعانى وتحمينى وانت مسئول منى ارعاك واحميك برضه
انااتخلقت ليك بس انت برضه اتخلقت لى امال كان الكون هيعمر ازاى
انا جيت من ضلعك علشان ابقى حته منك تحافظ عليها انا ربنا خلقنى من جمب قلبك علشان تحس بالحنان معايا
انا انسان=انت انسان
لما بدافع عن حقوقى علشان عايزة اتعلم زيك
واشتغل زيك واروح انتخب زيك واشارك فى حياتى زيك
انا بحب ربنا لانه اعطانى حقوقى ورقانى وانزل سبحانه وتعالى سورة فى القرآن النساء تبقى مرجع لينا كلنا
انا انسان محترم لى كيان وشعور عارفة اولى فين وحدودى فين ياريت انت كمان تعرف اولك فين وحدودك فين ساعتها بس هتبصلى نظرة اكثر احتراما
يا بسنت يا اختى انتى قارفة نفسك فعلا والله
تصدقى بالله عمرى ما شغلت نفسى خالص بالموضوع ده
علشان انا قرات ان آدم وحواء غلطوا سوا وكلو من الشجرة ف راح زعلى وحزنى احسن كانو محملينا هم الخروج من الجنة اتقوا ربنا واعملوا صالحا يرضاه وهتدخلوها تانى وبعدين يا بيسو يا اختى دى افكار لازقه فى دماغهم هنكحتها من مخهم يعنى يمكن اعلق تانى الاقى فى مخى حاجة تانية
بقولك ايه انتى على وش جواز عايزين اعصابك هادية ههههههههههههههههههههههه
هههههههههه انا بضحك لان الكلام يضحك والله ونفسيات وحركات الراجل شاغل نفسه اوى ياعم سيبها لله كل اللى انت قلته دا بتتكلم عن المراة اللى هيا امهاتنا واخواتنا قبل مايكونوا واحدة نتجوزها او نخلفها مع انى مش مقتنع بحكاية المساواة بين الاثنين اصلا ولا هقتنع بس برده حكاية التبعية دى تقليل من شان المرأة ودا غلط لأنها مخلوق زيها زى الراجل ولا ناقصة ايد ولا ناقصة رجل وزى ماهيا بتتبع الراجل وبيبقى مؤثر فى حياتها انا كراجل بقول انى المرأة مؤثرة فى حياتنا كلنا وطبعا اول دور هو دور الأم ولا دى مش مراة هيا كمان وبالنسبة لمسألة الوعاء ياسيدى الفاضل الموضوع مش محتاج فلسفة ولا حاجة انت مش راجل وعارف ولا ايه لو المراة هى الوعاء الجنسى فالراجل هو طماع جنسى وا بدافع ولا بغلط بس الحق يتقال ومش عشان طلبة حقوق يبقى نظلم وندعى بكلام ملوش لازمة لا نرد بالمنطق والعقل
ردحذفتحياتى بسنت وتقبلى تعليقى
استاذ عمرو
ردحذفنورتنى و اشكرك على مرورك طبعا مش كل الرجال ده رأيهم،و يشرفنى انك تكون متابعنى انت و باقه من الرجال المحترمين ، من حق كل واحد يقول رأيه و من حقى انى اتناقش و اعترض بكل هدوء لو الكلام معجبنيش
مامه مازن
ردحذفحبيبه قلبى منورانى يا قمر،كلامك الجميل ده انا مقدرش اقول بعده حاجه والله ،مش هاقول احسن من كده
ولو لقيتى حاجه تانيه فى مخك تعالى قوليها علطول المدونه بتاعتك،وانا والله اعصابى هاديه احنا بنتكلم بكل هدوء و احترام ،احسن الزعل مش حلو عليا انتى عارفه هههههه
manoo
ردحذفانا عجبتنى اوى كلمه دول امهاتنا و اخواتنا و بناتنا ،فعلا والله قبل اى شىء و قبل ماتكون امرأه دى امك وواحده من دمك ،شرفتنى بتعليقك
للاسف ان هذ الرجل لم يفهم المراة ابدا ولا سيكولوجيتها
ردحذفوالمشكلة انه يعتبرها كائنا فضائيا جاء الى الارض بهدف ارضاء الرجل وهو الاذكى و الافضل و الاحسن
مممممممممممم
توقفت كلماتي هنا فلم اعد احسن التعبير
الراجل ده بيقول كلام زي الفل P:
ردحذفبهرج طبعاً هو في كلام كتير بيقوله منطقي ومظبوط بس أسلوبه همجي وفكرني بكفار قريش معرفش ليه
يعني حكاية الوعاء فيها جزء كبير من الصحة المرأة فعلاً هى الحضن الذي يلجأ إليه الرجل وقت الشدائد، الواحد بيروح لحضن امه او اخته او زوجته يعيط فيه مش بيروح لحضن ابوه او اخوه او صاحبه!!!
أسلوبه مقزز بصراحة لأنه نسى ان في حاجة اسمها (أمهات المؤمنين) اللي كانوا برضه سيدات قبل ما يكونوا زوجات النبي...
أعتقد إن اللي عايز يتكلم عن المرأة يجب ان يقرأ في الدين أولاً وحين يصبح كالغزالي مثلاً يمكنه أن يتحدث...
وأعتقد إن من الخطأ إننا نزور مدونة هذا الإنسان لأن هذا يجعل له رأياً يُسمع ويشعره بأن لما يقوله صدى.. الأفضل تجاهل هذه الآراء مع احترامي الكامل لها ولأصحابها...
شكراً بسنت
:)
منمنمات نادره
ردحذفمنورانى،و اشكرك على مرورك،و فعلا لو كان فهمها كان قال احلى كلام....ولا ايه
ميسره
ردحذفاولا يا جماعه احب اقول ان صاحب المدونه برىء من هذا الكلام و دوره اقتصر على نشر المقال و رأى الدكتور و باكرر تانى ده مش رأيه الشخصى و هو مدون محترم ومدونته رائعه
وانا اقول انا شفت العنوان بتاع الراجل ده بيقول كلام زى الفل فين،ماشى هاعديها المره دى،هو فعلا انا معاك ان كلامه لو كان اتقال بطريقه تانيه كان وصل بأسلوب يجبرك على احترامه،لكن هو تعبيره خانه و اسلوبه فيه شىء من تحوير الحقائق لتظهر بمظهر مش حلو بالمره
اشكرك على مرورك
يا بنتى ده انسان انوى
ردحذفانا مش عارفه يعنى ايه بس هيه كانت فى فيلم كده
ايه دونيه ؟؟؟؟؟
هو ده احساسه ناحيه اى امرأه اى ما كانت امه او اخته او بنته؟؟؟ غريبه جدااااااااا
و بعدين عيوب ايه اللى بتسترها
طيب ما كانت اتحجبت و هيه مسنه بس و سابت الحجاب و هيه موزه
ههههههههههههههههه
ناس غريبه و الله
اما بقى عن الحركات النسائيه و المساواه
فأنا مش بحبهم برضوا و لا بحب المساواه دى ابدا
لانى بحس اننا مميزين عنهم
احنا نرتاح و نربى العيال و همه مكلفين انهم يشقوا و يتعبوا و يتعبوا علشان يوفرولنا طلباتنا
الرسول قال رفقا بالقوارير
ماقالش اكسروا القوارير
ناس غريبه صحيح
الجواز و سنينه
ردحذفمنورانى يا قمر و بالمناسبه مدونتك رائعه و هاتلاقينى عندك علطول،اما بقى عن الانسان الانوى و حجاب المزه ده عندك حق فيه ولو انى معرفش انوى برضه يعنى شكلها كده من الانانيه،بس انتى عسل والله شرفتينى و يارب متكونش اخر زياره
ياختي العزيزة الخلل ليس في المراة ولا في الرجل ولايمكن انتصور الاشياء بجمالها وقذرتها الا اذا كنا مراة ورجل..علي الرجل ان يتصور الحياة خالية من الانثي ..المراة انا رجل بدون مراة ماذا افعل حاجة وحدة بروح بنتحر اجمل واهون...وكذلك المراة لاادري لماذا نسيء لانفسنا بهذا الشكل..ان الذين شككو بالمراة ونقصها هم الرهبان والاحبار وهذا امر مبرر لهم لانهم مخصين..ولم تتسلط عليه حسناء يوما كان عرفا اللة حق والمراة حق والرجل الطبيعي حق باي حق يطعن الرجل في المراة وهي امة وعمتة واختة...الخ وكذلك الرجل والدي حسم هذا الموضوع لماذا نسمح لهاوي عفوا امهوي يتفذلك علينا لماذا نسمح لدكتو نفساني اصلا هو المريض النفس فكيف سيعالج المرض فاقد الشيء لايعطية يااختي بنت صلاح الدين..من الاخر احنا من غيركو ولا حاجة وانتنا كمان احنا بدنا نقعد نرد علي مراة فشلت مع رجل ونجعلها نموذج والعكس...ازهت ياللة سلام يا عزيزتي..وبعدين حضرتك عاملة مدونة طويلة عريضة لاتحاد المراة ضد الرجل الظلم ياسيدتي في عالمنا العربي واقع علي الرجل والمرة معا..الرجل ليس حر والمراه مظلومة ان الحرمان هذا والفتنة المفتعلة مابين الماة المستورة في البيت اوالمسجد اوالجامعة سببها الدولة الحمقاء ووزرائها حتي يشغلون الناس عن عدم رؤية عوتها وكارثها ازهت سلام..حلم..
ردحذفحلم
ردحذفاشكرك لمرورك،اتفق معاك فى ان لا عيش لرجل بدون امرأه ولا لأمرأه بدون رجل لأنهم يكملان بعضهم البعض،لكن اسمحلى اختلف معاك فى موضوع الرهبان و الاحبار لأنه لا يصح ان نرمى الناس بما لا نعلم و نقول عنهم اقاويل كالمخصيين و عير ذلك ،هؤلاء علامه من علامات اديانهم،وحضرتى معملتش مدونه طويله عريضه لتتحد النساء ضد الرجال كما اوضحت بالبونت العريض فى بدايه المدونه على رأس الصفحه انى مش ضد الرجال ولا بطالب بحقوق زياده لأنى قنوعه باللى وصلناله،لكن نتحد من اجل تغيير مفاهيم المجتمع الخاطئه فى حق المرأه ولو كنت ضد الرجال ماتابعنى عدد من الرجال المحترمين ،و اتفق معاك ايضا ان الظلم واقع على الرجل و المرأه سويا فى يومنا هذا
اشكرك على تعليقك وتقبل تحياتى
أصل ده كلام مينفعش فيه نقاش ..
ردحذفيعنى واحد بيعمم فكره شخصيه على جنس كامل !!
يبقى ده حتناقشيه اٍزاى ؟؟!!
ده مينفعش معاه غير مبدأ ( و أعرض عن الجاهلين )
تحياتى ..
استاذ عمرو
ردحذفعندك حق والله انا مهما اتكلمت فى ناس مش هاتغير فكرها ابدا للأسف حتى و ان كان خطأ، متناسيين ان الاعتراف بالحق فضيله
تقبل خالص تقديرى و امتنانى
لا حول ولا قوه الا بالله
ردحذفاحنا كدا طيب ازاى وليه يقول كدا
هذا ان دل يدل على ضعف الرجل فى عدم فهم المرأه وكينونتها او عدم قدرته فى انه يتفاهم معها وهذا دليل الحمد لله على المرأه وكينونتها
اما عن تبعيه وانها مخلوق تبعى فهذا ان دل ايضا يدل على انه لم يفهم دور المرأه جيدا ولم يفهم من تعظيم الاديان كلها وتعليتها من شأن المرأه
وقال اغواء ومكر وكل ذلك من اجل من مناجل رجل هل خلقت المرأه لكىة تفكر دوما فى الرجل فقط ما هذا كيف يقول هذا ولو كانت المراه بما وصف لا صبحت مخلوق رجيم ونعوذ بالله منه
لا ولن نطالب ان نتساوى مع الرجل ونتساوى فى ماذا نحن نعتز باننا نساء من خلق الرحمن الذى احسن خلقنا واعطانا حقوقنا ولكن الرجل لم يفهم جيدا حق المرأه لانه تربى فى مجتمع زكورى لا يحب الا نفسه
ولا داعى للاهتمام بتلك الكلمات فانها لن تؤثر على المرأه فى شىء بل تؤثر تاثيرا عكسى وتثبت ان هناك رجال ينظرون للمرا كمجرد بقره لا اكثر ولكن لا علينا فلنسير طيقنا ونحقق احلامنا وعندالله
الثواب
اختى الكريمه
ردحذفاشكرك على زيارتك و كنت اتمنى تقولى اسمك عشان اشكرك بوجه خاص،فعلا احنا لا نطالب بغير ماكفله الله لنا فى كتابه العظيم من تقدير وتكريم و اعتراف بأهميه المرأه و دورها الفعال فى المجتمع
تقبلى تحياتى
أول زيارة ليا لمدونتك
ردحذفعجبني اسمها قوي
بس هتتحدوا ضد الرجالة يعني
مش حرام بردو دول ولاد حلال والله
طيب جربي زوريني في المدونة واقري بكتب ايه عن النساء وواقف في صفهم ازاي
ربنا يكرمك
هتابعك علطول
ده بعد اذنك طبعا
سلام
كاتب مصرى
ردحذفطبعا تشرفنى زيارتك لمدونتى المتواضعه،والله يا جماعه انا مش ضد الرجاله خالص انا ضد المفاهيم الغلط اللى فى المجتمع بس،الحمد لله بيتابعنى رجال محترمين بفخر بتعليقاتهم، و فى حياتى اعظم رجلين فى الدنيا من وجهه نظرى والدى الحبيب و خطيبى،و دول ادونى اعظم مثال للرجال المحترمين
طبعا تنورنى فى اى وقت و اشكرك لمرورك الكريم و ان شاء الله متابعه مدونتك
هي دي الناس اللي جايبانا ورا ... وللأسف المقال ده سمعت عنه كتير و لقيت الناس بتتناقش فيه و بتقول لأ لحرية المرأه !
ردحذفأساسا الراجل اللي كاتب المقال ده شكل مراته معلماه الأدب هههههههههه و جاتله حاله نفسيه من ساعتها ^^
أنا اسف في الكلمه بس بجد الراجل ده قمة في التخلف و التمييز العنصري على أساس الجنس !
هيثم الكاشف
ردحذفاشكرك على متابعتك ،المقال مش محتاج مناقشه اصلا من وجهه نظرى لأنه لا يطرح حقائق قابله للنقاش،صحيح فى ناس بتجيبنا لورا بس اكيد فى ناس زينا ممكن تعمل حاجه عشان نبقى قدام
تقبل تحياتى
تصدقي اهو ده ختم لي اليوم بجد
ردحذفونبي مسلي اهو طلع الملل شويه
ايه الجمال ده
بس هو لم يشرح وعاء تيفال والا المونيوم والا بلاستك والا استانلس استيل
يعني من واقع خبرته في الادوات المنزليه
ياربنا
هو لسه في ناس كده:)
طب ونبي حد يناوله مصحف يقرا سورة النساء وكل ايه بتوصي بالنساء
شوفوا الجباروت ربنا يكرمنا ورسوله ودينه الحق
والعالم دي لسه بتحكي في الدونيه والبتنجانيه
ياريس الحركات النسائيه تطالب بشرع الله للمراه
ربنا ساوي بين الرجل والمراه في الثواب والعقاب
في كل حاجه
الزاني والزانيه السارق والسارقه
اني لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او انثي بعضكم من بعض
طيب الباشا عايز ايه بقا
بيعترض علي كلام ربنا
خلاص
ربنا يسامحه:)
بالعند فيه مش هنزعل وهندعي له ربنا....يهديه
شمس النهار
ردحذفو الله انتى اللى عسل و منورانى،يارب نكون تيفال يا حبيبتى عشان مش متعب فى الغسيل ههههههه،سبحان الله فعلا ربنا و رسوله الكريم بجلوا المرأه و الناس هى اللى حطت من قدرها، بس عشان مابقاش ظالمه الدكتور هو فى الاخر كتب و استوصوا بالنساء خيرا هههههه كداه عداه العيب والله
تقبلى تحياتى يا برنسيسه المدونات
ان كان هذا الرجل لايرى المرأه الا كوعاء فلا ارد عليه الا بلا تعليق لان الاوعيه لا ترد فهى خرساء صماء وايضا عندها كرامه وكبرياء تمنعها من الرد عمن لايقدر قيمتها
ردحذفطوبه ذهب و طوبه فضه
ردحذفساعات كتير والله عدم الرد بيبقى ابلغ من الكلمات
نروتينى و اشكرك لمرورك
الموضوع مهم جدا يا بسنت و عندي عليه رد طويل لو تسمحي لي برجع أكتبه في متسع من الوقت
ردحذفشكرا انك طرحتيه
jannah
ردحذفطبعا يا حبيبتى مستنياكى تنورينى تانى و تردى براجتك خالص المدونه بتاعتك
اشكرك لمرورك
بجد هو ختم المقال كده
ردحذفلأ خلاص بقا عداه العيب حصل خير
والله
اهو ده عمل زي في العشق والهوي لما اتجوز عليها وقال لها ماكنش قصدي اجرحك
قالت له ماكنش قاصده لا خلاص يبقا خير
هو الاخ مش خلفته قروره برضه:)
شمس النهار
ردحذفاه يعمل اللى يعمله و يرجع يقول بس والله ستات ولاد حلال ابقوا خلو بالكوا منهم ههههههههه،طبعاوالدته من القوارير بس متهايألى الست الوالده ماشافتش الكلام ده
منورانى يا قمر
تعليق مامة مازن بتاع يوم 17/6 جامد اوى يا توتا و فكى نفسيك من الكلام الى معصبيك دا عاوزيك تقوميلي بالسلامة بسرعة
ردحذفحبيب توتا : معتز
الى اعز انسان على قلبى (خطيبى)
ردحذفنورت المدونه يا حبيبى،مش عارفه اشكرك ازاى على تشجيعك ليا ووقفتك جمبى،بس اللى اقدر اعمله انى اشيلك جوه عينيا و يبقى همى كله رضاك و سعادتك،
و حاضر من عينى مش هاتعصب و هاقوم بالسلامه ان شاء الله عشان خاطرك
خلاص بقى يا جماعه دى اوامر عليا مقدرش اتكلم
بسنت ازيك يا قمر
ردحذفوحشانى والله
طيب هو اللى كاتب كل دة عن المرأة
مكتبش حاجة عن الرجل
ولا هما الرجالة كدة فاكرين انهم عارفين كل حاجة عن المرأة
مع انهم ميعرفوش حاجات كتير اوى عن أنفسهم
وعموما زى ماقال الأستاذ عمرو
دة مجرد رأى شخصى لرجل واحد
مش معنى كدة انه رأى كل الرجالة
نونا حبيبتى واحشانى مووت والله ايه الغيبه دى؟؟يارب تكونى بخير،لا للأسف مكتبش يا قمر ولو انى كنت احب اعرف رأيه فى سيكولوجيه الرجل،و مستحيل حد يعرف كل حاجه عن المرأه لأن الطباع بتختلف من شخص لأخر،و زى ماقلتى و تفضل استاذ عمرو و قال ان مش كل الرجاله دى رأيها انا كمان بتفق معاكوا و بضيف ان مش كل الستات زى بعض يعنى احنا مش نمط و نموذج متكرر عبر الازمنه،احنا بشر و لكل بنى ادم بصمه خاصه و طبع خاص به
ردحذفنورتينى يا حبيبتى
سبحان الله !!
ردحذفكنت اعتقد لاني امرأة اعتبر " درجة تانيه "
لكن طلع موضوع درجة تانيه شيء فاخر بالمقارنة
ان طلعت " وعاء " !!!
كرهت جدا جدا جدا تعبير " وعاء "
وقبل ما انسى .. مدونة جميلة و اسلوب يدخل القلب
مرسي يا بسنت ( اسم جميل على فكرة )
همسه
ردحذفاه يابنتى رضينا بدرجه تانيه اتاريها كانت بس البدايه و ختموها بالوعاء ههههههههه،ميرسى ليكى على زيارتك الجميله و نورتينى،ربنا يخليكى يا قمر على زوقك و كلامك اللى زى العسل
بسم الله أود أولا أن أشكر لك الجهد فى عرض الموضوع وعقلانية النقاش ثانيا فإنى كما ثبت فى البطاقة الشخصية رجل ولكنى لا أشعر بهذا الفارق بين الرجل والمرأه وأن للرجل صفات يتميز بها وللمرأة صفات تتميز بها عن الرجل والأهم هو كيفية استغلال الرجل لصفات المرأة التى معه أما أو زوجة أو أو وأن تستطيع المرأة أيضا استغلال طاقات الرجل ليصلا معا الى حياة أفضل ومجتمع أفضل وأسرة قوية وأنا أرى بكل صراحة الكثير من المبالغات فى الأنشطة النسائية التى تشط فى المطالبة بحقوق و و و و وأنا أحب أن أنوه عن شئ مهم هو أن الحياة كلها حالات وليست كل النساء مظلوم وليس كل الرجال ظالم ألم يصادفك سيدتى يوما أسرة تسير بأمر الزوجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ألم يصادفك رجل يمشى وراء زوجته أو حبيبته كأنه طفل رضيع لا حول له ولا قوة؟ فهل لهؤلاء الرجال من شئ يطالبون به ؟
ردحذفهل لهم أن يقولوا لزوجاتهم لا هل من حقهم أن يعلنوا التمرد ؟؟ أرى أنه ليس من حقهم فالحال يسير كما اتفق منذ البدايه فلو رضى الطرف بالبدايه استمر والرجل التابع هو الذى تقهقر برضاه لضعف قدراته القيادية وقدرته فى اتخاذ القرار و و و و لتحل المرأة محله والسؤال الأهم هل المرأة التى تتمتع بهذه الشخصية القيادية فى البيت والعمل ولها الحق فى تغيير الأشياء التى حولها كما ترى ..... هل هى سعيده؟
المهم يا سيدتى هو السعادة والرضا والآدمى لا يرضى إلا بالتراب يملأ عينيه فلو استطاع الرجل أن يتزوج بكل جميلة تقع عينه عليها لفعل ولو استطاعت المرأة أن تأخذ كل ما لها وما ليس لها لفعلت والإحتكام الفاصل إلى الضمير فلو راعى الرجل ضميره لما ظلم المرأة مثقال ذرة وكذلك المرأه ومهما طال الحديث عن الرجل والمرأه والأفضليه أتذكر دائما أنه ليس الذكر كالأنثى إسألوا دوما هل الرجل ناجح كرجل هل استحق أن يطلق عليه رجل أم أنه مجرد عائق هل المرأة أدت ما عليها هل هى خطوة للأمام أم للخلف فقط
باسم
ردحذفنورتنى و اشكرك على مرورك و طرحك الجميل لرأيك ،انا معاك طبعا ان مفيش فرق بين رجل و امراه و ان لا مجال للنقاش فى افضليه احدهم عن الاخر لأن الحياه لا تسير الا بهما معا،من حق اى احد راجل او امراه ان يتمرد على الوضع ان كان لا يرتضيه و لكن ان كان ارتضاه و شب عليه فلا مجال للشكوى فقد اختار اسلووب حياته اما تابع واما قائد،و لكن انا مع انصهار هذان الدوران فى دور واحد و هو الاسره، لنلغى التبعيه و القياده فى الحياه الزوجيه والعاطفيه و نقود معا دفه الحياه الرجل يقودها بحكمته و حسه بالمسئوليه و تشاركه المرأه بأحاسيسها و افكارها و تدبيرها،ليس الذكر كالأنثى بالفعل و لكنهما يكملان بعضهما البعض فلا تستقيم الحياه بالرجل فقط و لا بالمراه وحدها
اشكرك على مرورك
تقبل خالص تحياتى
وعاء
ردحذفهههههههه
ويخلق مالا تعلمون :)
مجرد رأى لواحد من ملايين الرجاله المصريين خصوصا
انا بختلف معاه كليا
عاشق ولكن
ردحذفنورتنى واشكرك لزيارتك ،فعلا ده واحد من ملايين،الحمد لله انه واحد ههههههه
تقبل تحياتى