الأحد، 2 أغسطس 2009

اللى لابسه بنطلون.....تقلعه


اوعوا حد يفهمنى غلط

مش انا اللى بقول دى الحكومه السودانيه اللى بتقول

و عشان تعرفوا اصل الحكايه تعالوا نرجع شويه سوا

ليوم كان عادى جدا فى حياه الصحفيه السودانيه لبنى احمد الحسين

كانت بتحضر فى امان الله حفل فنى اقامته بحضور لفيف من الاعلاميين

و فجأه وبدون مقدمات هجمت الشرطه على المكان

و قبضت على 12 فتاه تحت رايه الماده رقم 152

اللى موجوده فى كتب القانون تحت عنوان افعال فاضحه

الفعل الفاضح المقصود هنا هو ارتداء البنطلون

اه والنعمه .....تخيلوا

و العقوبه هى الجلد 40 جلده

الغريب ان الحكومه بتقول انها بتطبق الشريعه الاسلاميه

مع انى و الله ورسوله اعلم اعرف ان الجلد ده عقوبه الزنا

و عشان كده طبعا الفتيات اللى بينفذ عليهم هذا الحد

بيخرجوا مطأطئات الرأس لأن المجتمع لا يصدق ولن يصدق أن هذه البنت جلدت بسبب بنطلون

و طبعا العائله بتتبرىء من بنتها

و الى اخره من مهزله تعيشها الاف الفتيات فى السودان

الصحفيه السودانيه طبعت كروت دعوه للأعلاميين و الصحفيين لحضور مهرجان جلدها

لتسلط الضوء على القانون الجائر و مادته المزعومه

و طبعا لا تفوت حقوق الانسان ولا الامم المتحده مثل هذه الفرصه

فتدخلت و عرضت وقف الحكم على اعتبار ان الصحفيه من موظفيها الذين تسرى عليهم الحصانه

و لكن الصحفيه رفضت اى تدخل فى شئون بلادها

و تطوعت بأن تكون كبش فداء لكثير من الفتيات السودانيات

لعل و عسى يتراجع المشرع عن جريمته الشنيعه فى حق الفتاه

و يمحوا عنها وصمه العار التى تتركه اثار الجلد

و هاسيبكوا مع نص رساله الصحفيه التى تبعثها لكل من يهمه الأمر




سلام عليكم أيها الصديقات والأصدقاء،
أشكركم كثيرا وأود أن أعرب عن سعادتي بهذا التضامن، الذي أرجو أن يسلط الضوء على
المادة 152 من القانون الجنائي السوداني لسنة 1991م، ذلك أن قضيتي في بدايتها ليست
قضية استهداف شخصي لي أنا ككاتبة··· ولا هي تفلت عرضي من بعض أفراد شرطة النظام
العام·· كلا·· رغم أنها يمكن أن تتحول أو حولت بالفعل لتكون هكذا بعد أن اتخذت
القضية منحى آخر، هو دعوة الناس والعالمين ليكونوا شهودا على هذه الفضيحة ''فضيحتي
أم فضيحتهم'' ذلك ما ستحددونه أنتم بعد سماع أقوال الاتهام وشهوده وليس أقوالي أنا·
قضيتي هي قضية البنات العشرة اللواتي جلدن في ذات اليوم··· وهي قضية عشرات بل مئات
بل آلاف الفتيات اللواتي يجلدن يوميا وشهريا وسنويا في محاكم النظام العام بسبب
الملابس، ثم يخرجن مطأطئات الرأس لأن المجتمع لا يصدق ولن يصدق أن هذه البنت جلدت
في مجرد ملابس·· والنتيجة الحكم بالإعدام الاجتماعي لأسرة الفتاة وصدمة السكري أو
الضغط أو السكتة القلبية لوالدها وأمها، والحالة النفسية التي يمكن أن تصاب بها
الفتاة، ووصمة العار التي ستلحقها طوال عمرها·· كل هذا في بنطلون·· والقائمة تطول،
لأن المجتمع لا يصدق أنه من الممكن أن تجلد فتاة أو امراة في ''هدوم''· ولهذا طبعت
500 بطاقة دعوة ليحضر الناس والمتضامنون والأصدقاء والإخوان والشامتون أيضا·· إنها
دعوة عامة·· وكما ترون لم أسرد حتى الآن تفاصيل ما جرى·· تعمدت ذلك·· وحتى يسمع
الناس بآذانهم ويروا بأعينهم من أقوال الاتهام وشهوده·· وليس مني أنا· وإذا كانت
هناك ثمة أسئلة تدور حول لماذا يقبض على البعض ويترك البعض الآخر؟ فإن هذا سؤال
وجيه يمكن أن يطرح على الشرطة أو النيابة·· ولنرى ماذا يحكم الناس·· ولنرى ما هي
الأفعال الفاضحة ما ألبسه أنا ولبسته البنات اللواتي جلدن؟ أم هذه المهزلة التي
قاموا بها وتتكرر يوميا دون أن تجرؤ واحدة على الشكوى خوف الصدمة على والديها من
الفضيحة·· إذاً القضية هي المادة 152 التي تعاقب بالجلد 40 جلدة أو الغرامة أو
العقوبتين معا··· في موضوع الملابس الفاضحة دون أن تحدد ما هي مواصفات هذا الزي
الفاضح؟ وفوق ذلك اسم المادة في القانون ''أفعال فاضحة''، تخيلوا ماذا يمكن أن
يتبادر إلى الذهن حين تسمع أن فلانة بنت علان جلدت في النظام العام بسبب أفعال
فاضحة؟ هذا ما أردت أن أشهد الناس عليه·· وليسمعوا من الاتهام وشهوده·· أما أنا فلن
أقول يوم المحكمة سوى ''نعم''، ''هكذا صحيح '' ولنرى ما هي الجريمة·· جريمتي التي
ارتكبت؟

لبنى أحمد حسين الخرطوم / السودان

هناك 34 تعليقًا:

  1. الفعل الفاضح ده تعبير مطاطى و ممكن تطويعه على حسب الأهواء لأن ما يمكن أن يعتبر فعل فاضح فى دولة ما لا يعتبر فعلا فاضحا فى دولة أخرى .. يعنى مثلا فى أمريكا لو الأب قبل اٍبنه الطفل على سبيل الدلع من فمه قبله أبويه فبعض الولايات هناك بتعتبر ده فعل فاضح و بياخدوا منه العيل يحطوه مع أسره بديله بعيد عن الأب ..
    بالنسبه لحالة لبنى ..
    هل القانون اللى باٍسمه عاوزين يجلدوها تحت شعار تطبيق الشريعه الاٍسلاميه و لا اٍزاى يعنى ؟؟
    أو ..
    هل القانون ده ذكر كده بصريح العباره و بالنص أنه حتجلد أى بنت ترتدى البنطلون ؟؟
    و على أى الأوضاع أنا طبعا بالتأكيد ضد تنفيذ عقوبة الجلد لاٍرتداء البنطلون لأنه طبعا كلام مايدخلش العقل ..
    و على فكرة اٍجابة السؤالين دول حيفرقوا كتير فى الموقف ..
    موضوع غريب و تقدمة البوست أكثر من رائعه ..
    دمتى بكل خير و تقبلى تحياتى و تقديرى ..

    ردحذف
  2. استاذ عمرو
    معاك فى كل كلمه الفعل الفاضح بيختلف حسب ثقافه و تقاليد كل بلد، و اجابه السؤالين اللى حضرتك تفضلت وعرضتهم هو ان الماده 152 دى بخاصه و مواد القانون الخاصه بالمرأه عامه فى القانون السودانى للأسف مبتوره و غير واضحه المعالم وتترك لتقدير الشرطه، الماده نفسها عن الافعال الفاضحه من ملبس و خلافه و يترك تقدير الموقف لأهواء الشرطه، يعنى محددش ان البنطلون ممنوع او من الافعال الفاضحه فى مجتمعهم
    اشكرك على مرورك و لك منى خالص تحياتى و تقديرى

    ردحذف
  3. بسنت صلاح الدين - نصيرة النساء
    كيف حالك وحال الدنيا معك ؟
    اتمنى تكونى بخير ان شاء الله
    الموضوع بالفعل هام جداً
    ولكن من رأيي ان المشكلة ليست في السودان او في المادة152 ، ولكن المشكلة في ( الفهم ) .
    فعنصر الفهم عندما يختفي من عقول المسلمين وخاصة أولى الامر ، تصبح النتيجة هي الخراب والاذى الذي يمتد الي المسلمين قبل غيرهم .
    ولذلك فقد امرنا الله بالتفقة في الدين والتفكر وإعمال العقل حتى لا يصاب المجتمع بنوع من الكره للأسلام وللشريعة الاسلامية .
    تقبلي تحياتي على اثارة هذا الموضوع .
    محمـد البنا
    طريق النجاح
    ـــــــــــــــــــ
    من يرد الله به خيراً يفقهه في الدين (حديث شريف )

    ردحذف
  4. محمد البنا
    انا الحمد لله بخير ، اتمنى لك كل خير و صحه ،كلامك صحيح فعلا المهم قبل ان نطبق الدين ان نفهمه بدلا من الجهل الاعمى الذى يؤدى الى تفكك الشعوب و تدهور حالها و اعطاء صوره مسيئه عن الدين والوطن
    تقبل منى تحياتى وتقديرى و اشكرك على متابعتك

    ردحذف
  5. ازيك يا عروستنا الجميلة كيف حالك
    ربنا يسعدك ويوفقك يارب

    شوفى هما سايبين كل البلاوى اللى عندهم ومسكوا لبنى دى يجلدوها
    سابوا دارفور ومسكوا لبنى يجلدوها
    سابوا التفكك الداخلى بتاع البلد ومسكوا لبنى يجلدوها
    سابوا اى فساد بيحصل ومسكوا دول يجلدوهم

    التخلف عزيزتى بسنت التخلف

    هل دوروا على الفقر والجهل والمرض
    لا دوروا على اللى لابسة بنطلون وجلدوها ووصموها بفعل فاضح والعياذ بالله

    التخلف مفتاح كل بلوة
    التخلف وحده كفيل انه يهد ميعمرش

    بنطلون ايه وبتاع ايه السودان كملت المعانى يا ولاد فاضل اللى لابسه البنطلون دى هى اللى هتجيبلهم العار يا نهار على الغباء طب بذمتك انتى ترضى تلبسى اصلا الزى بتاعهم اللى بيبقوا لافين نفسهم بيه ده ابدا مش فهماهم خالص حقيقى

    ردحذف
  6. انا مستغربه جدا على حال السودان
    بدايه انا بعتبر اللبس المحتشم باى شكل حق مشروع لاى حد يبلس اللى هو عايزه ما دام لا يخل بالاداب
    واكيد طبعا كل بلد ليها قانونها
    بس بردوا فى حاجه اسمها عقل وتفكير
    يعنى انا شايفه ان لبنى ما عملت اى حاجه تستحق الجلد
    لان دى عقوبه غريبه فعلا
    واللى مستغرباه انها تصدر فى السودان اللى ما طبقت مثلا عقوبات مشابها على حركات الاباده والمشتركيين فيها فى دارفور مثلا
    مشس عارفه كأن العرب ماشيين غربا والعالم كله ماشى شرقا
    ربنا يشفى ان شاء الله حكوماتنا العربيه جميعا

    ردحذف
  7. اقول راى من غير زعل

    اولا الله اعلم البنطلونات اللى كانوا لابسنها حالها ازاى
    يعنى لو زى البنطلونات اللى بنشفها فى الشوارع الرئيسيه والمولات
    يبقى يستهلوا الجلد
    ثانيا
    ما يمكن هما بيحاولوا يحافظوا على مجتمع من اثار العولمه السيئه
    يعنى من احترامى للحريه الشخصيه
    وحريه الدول فى وضع انظمتها
    فانا بشوف ان اخطار العولمه بتدا بالتقليد الاعمى
    للغرب فى كل معتقداته وافكاره
    يعنى مثلا بنشوف فى الافلام القديمه بنات بيلبسوا حاجات اتكسف انا الواد انى البسها
    ومشاهد لو عند اى حد شويه حياء
    كان يعيط على حال الامه اللى فنها بالشكل ده
    وانا باخد القن كمثال لانه بيكون لدى المشاهد
    صوره عن المجتمع اللى اخرج هذا الفيلم
    شوفى وصلنا لايه المناظر الخادشه للحياء العام
    ظهرت فى فتره ال30 صح
    ومن ساعتها بدات تاثر فى تصرفات الشعب
    يعنى مع احترامى البنطلونات اللى بنشفها دلوقتى
    اللى مش عارف هما بيلبسوها ازاى
    كانت موجوده فى العام 1900 مثلا
    لا طبعا
    اهو السودان خايفه من كده
    وبالذات الشعب السودانى من ان مبادئهم
    وحياتهم تتاثر بالعولمه وسلبيتها
    يعنى الموضوع يبدا بالبنطلون الواسع
    وينتهى ببنطلون هيفاء وهبى فى بوس الواوا
    :)
    - على فكره انا ليا اصحاب كتير فى السودان وكلهم بيجوا مصر وبحمدوا ربنا انهم من السودان وبيقولوا ان السودان اخلاقيا حتى الان احسن من مصر وللاسف ده فعلا
    انت ممكن تضمن اخلاق سودانيه من غير ما تسال عنها
    لكن لو مصريه - على مااظن انى هسال عن حاجات كتير عن ماضيها-

    ردحذف
  8. تركوا كل المشاكل و مسكوا في الملابس و البنطلونات
    افلاس عايشينه بكل بساطة

    ردحذف
  9. انا فعلأ قريت عن الموضوع من مدة
    وفعلا يبدو الامر لاول وهلة كانو نكتة !! لان العقل صعب يستوعب هكذا منهج بالتفكير ! عجيب
    افعال فاضحة !! و ملابس فاضحة !!
    الفاضح هو هذه المهزلة

    ردحذف
  10. مامه مازن
    ربنا يخليكى يا حبيبتى على دعائك الجميل،عندك حق طبعا رغم كل الفوضى الموجوده فى البلاد الا انهم مركزين على صغائر الامور ،و انا معاكى ان لبسهم انا شايفه انه محترم كفايه حتى لو ببنطلون ثم ان القانون لم يحرم لبس البنطولن للأسف دول سايبينها كده لمزاج الظباط
    منورانى يارب دايما

    ردحذف
  11. بسنت
    انا معاكى ان دى سمه يتميز بها العرب ،يتركوا كل مشاكلهم و يتفرغوا للتفاهات على رأى المثل القائل يجى فى الهايفه و يتصدر ،مع ان فى حاجات كتير اكبر من البنطلون خصوصا ان البنات يا حرام مش لابسين لبس خليع يعنى
    اشكرك على مرورك
    دمتى بكل خير

    ردحذف
  12. dark eagle
    طبعا مفيش زعل، رأيك يحترم يا اخى العزيز ، انت معاك حق و السودان لها الحق فى ان تحافظ على القيم الجميله ، بس زى مانت شايف فى الصوره البنت مش لابسه لبس خليع حتى حجابها طويل و مهما كان شكل البنطلون فأن العقوبه تفوق الذنب بمراحل ،وخصوصا ان القانون لم يحرم البنطلون لكن دى اراء المتشددين من الظباط ، ثم ان خلينا نفصل اراءنا عن الحق ، يعنى من العيب ان تلصق السودان سبب قرارها بأنها تنفذ الشريعه الاسلاميه مع ان الاسلام لم يفرض حد الجلد الا فى حاله الزنا ،يعنى هما خلقوا ذنب و خلقوا ليه عقوبه على هواهم ،مش من المعقول اننا نجازف بسمعه بنت و شرفها من اجل بنطلون ، لو هما شايفين ان البنطلون عيب فى تقاليدهم يعاقبوها بشكل اخر،و بعدين من الواضح ان الموضوع فى حاله لبنى ليه ابعاد تانيه خصوصا انها صحفيه معارضه لأنظمه حكومتها و الفساد الذى يعم البلاد ، و بعدين هو احنا بقينا فى زمن الذى يحدد فيه اخلاق الفتاه هو بنطلونها؟؟؟
    نورتنى و اشكرك على مرورك الكريم و رأيك المحترم و مناقشتك الهادفه
    تقبل خالص تحياتى

    ردحذف
  13. جنه
    اشكرك على مرورك والله لو كنا شغلنا بالنا بمشاكلنا الحقيقيه و الفساد الذى وصل للذروه كان بقى لينا شأن اخر بين الأمم
    دمتى بكل خير

    ردحذف
  14. همسه
    نطق لسانك بالحكمه، فعلا اللى بيحصل هو اللى مهزله فى حق الامه والشعب العربى بأكمله
    لك من خالص التقدير

    ردحذف
  15. شكرا على تقبلك راى
    بس انتى اكيد لاحظتى انى مرضتش اتكلم عن ارتباط العقوبه بعقوبه الزنا
    لانه لو المره واضعه عطر ومرت بيه على رجال
    وشموا رائحتها فتعتير ازنت
    وممكن تسالى اللى يعجبك من المشايح فى الحكايه دى
    لان فيها حديث صحيح وموضوع فى كتب السنه النبويه

    ثانيا الصوره مش خير دليل
    ليه لان ان كان البنطلون اللى لبساه محتشم - وده فعلا وياريت البنات تلبس زيه -
    بس ما هو حجابها مش مضبوط
    اول مره اشوف حجاب نص لبه - عذرا فى التعليق-
    فبلاش موضوع الصوره لانها هتثير جدل كبير
    فيا ريت اذن فى الحوار نبتعد عن
    الجزء الخاص بارتباط العقوبه بعقوبه الزنا
    لان دى المفروض يرد فيها عالم دين مش احنا
    ونبتعد عن موضوع الصوره لانه لو هناخد الصوره دى
    كرمز لتحرر المراه السودانيه فبلاش
    لانها هتثير جدل واسع
    متفقين

    انا متفق معاكى فى تعنت ضباط الشرطه
    والمفروض مش هما اللى يقيموا الحد
    المفروض اللجوء الى المحاكم
    وحتى لو فرضنا انه بيعتبروه زنا
    فلا بد من ان ينظر للامر الوالى
    وفى الحاله دى بينوب عنه القاضى
    يعنى اللى بيعملوه خارج عن القانون
    ومرفوض
    اما موضوع الفساد فمع احترامى لكى
    من 10 سنوات كان الجنيه المصرى ب 10 سودانى
    دلوقتى الجنيه المصرى بربع جنيه سودانى
    يبقى مين اللى عنده فساد
    يا سيدتى
    لو ده اسمه عندهم فساد
    يبقى هدعى كل يوم يكون عندنا الفساد ده
    :)
    شكرا لصبرك وتقبلك لراى
    ولكن للحفاظ على رونق الموضوع
    وعدم وصولنا لمرحله الجدل - بكره الجدل اوى -
    فانا سوف امتنع عن المواصله فى الرد على هذا الموضوع ولكى كافه الحريه فى الرد على تعليقى او عدم الرد او حتى حذفه
    شكرا لكى مره اخرى
    ووفقك الله

    ردحذف
  16. dark eagle
    اولا تنورنى فى اى وقت و انا برحب بالتعارض فى الاراء لأن ده بيساعد على اثراء الموضوع، و بيفتح مجالات نقاش كتير، اولا انا طبعا مش محتاجه اسأل مشايخ فى موضوع العطر والزنا لأنه لا يختلف عليه اثنان و ما لنا ان نقول رأينا بعد رأى رسولنا الكريم، بس انا ليا تعقيب واحد وهو ان عمرنا ماسمعنا ان فى امرأه جلدت لأنها تعطرت، هو نوع من انواع الزنا و لكنه ليس الزنا الذى يستوجب عقوبه الجلد ،بل يترك عقابها على المولى جل جلاله ،حجابها مش مظبوط فى الصوره يمكن بس اللى بيحاسب هو الله ،و الا فلتقيم بلادنا محاكمات جلد و رجم علنيه لنساء العرب ،موضوع الفساد ربنا مبارك فيه فى بلادنا بما اكتسبته ايدينا من ظلم انفسنا ،بس ده ميمنعش اننا نقف وقفه واحده امام من يجلد صوت الدفاع عن حق الشعوب بسوط مزين بالدين
    لا انا مش عاوزاك تمتنع عن الرد، مش بيأثر على رونق و احترام المواضيع وجديتها سوى العبث و الجهل، وانت عرضت رأيك بكل احترام و ادب و ان كنا نختلف فى بعض النقاط فقد جمعنا الامل فى الوصول بالعقل والحكمه الى مكان افضل وصوره افضل لمجتمعنا
    تقبل تحياتى

    ردحذف
  17. مصيبة أننا لسه بنفكر بالعقلية دي واحنا في 2009..جلد عشان بنطلون؟؟
    انا كمان عرفت أنهم ضربوا المتظاهرين بالعصي وأطلقوا القنابل المسيلة للدموع
    حاجة تختق

    ردحذف
  18. لو ان هذا صحيح فان الذين شرعوا ذلك هم اولي بالجلد

    ردحذف
  19. michael
    فعلا حاجه تخنق، فى بلاد كتير تسعى الى ان ترتقى بشعوبها فوق الفساد و الانحلال ولكن فى طريقها الى ذلك بتخنق الشعب زى مانت قلت و بتقفل اى طريق بينهم للتواصل
    تقبل خالص تحياتى

    ردحذف
  20. قيس بن الملوح
    اشكرك على مرورك و زيارتك الكريمه فعلا كل حكم و قانون جائر محتاج وقفه لمشرعه و ربما جلده عشان يفوق من ظلمه
    تقبل خالص تحياتى وتقديرى

    ردحذف
  21. خلاص زي ما منعوا استخدام التلفزيون عشان حرااام الا للاخبار ومن نص القانون مداهمة البيوت عشان يتاكدوا وتعرضهم للمسائلة او الجلد مش فاكرة

    بقى في قوانين مبتكرة مسيئة لكل النواحي الفكرية والعقلية والدينية و خلافه

    اي نص قرآني في الشريعة عقوبة لبس البنطلون الجلد
    طيب اني نص او اوامر عقوبة "فعل فاحش" الجلد وكمان ليها عدد 40 جلدة

    مش هقول تطور وتمدن وحقبة الزمن و و و بس هقول " المعقول مقبول" وغير ذلك فهي تفاهات واجب التصدي لهااا

    كلمة للصحفية,,, جميل ان الوااحد يكون عنده مبدأ وان تصدت له جميع النوااحي وخاصة استسلام فئة المجتمع وضغطها لتحويل التفاهة الى حدود واجب عدم تخطيها,,
    التمسك بالصواب والتصدي لخلافه " والذي في نظري اراه ليس شكليا كبنطلون بل بجوهر الموضوع وهو فرض عقوبات تسئ للافراد ولصورة الاسلام بألصاق مفردات او تخصيص عقوبات او اساءة المعاملة بصورة همجية من ناحية,,,
    ومن ناحية اخرى استسلام المجتمع لهذا التيار المزيف و جعله وصمة عاار على الاناااث"

    دمتي بخير ياا بسنت واشكرك على تضمنك للقضية المهمة دي,,,

    ردحذف
  22. am fopa'd
    نورتينى ،طبعا انا معاكى فى ان التمرد يكون على الوضع العام و ليس على شىء ظاهر كالبنطلون مثلا فى قضيتنا ،لكن نقدر نقول انها القشه التى قصمت ظهر البعير ،و هو واحد من سلسله من التعسفات و اساليب القهر
    انا اللى بشكرك على انضمامك للمناقشه و على الزياره الكريمه
    تقبلى تحياتى

    ردحذف
  23. القانون ده لازم ييجى مصر

    بجد انا بحييى الاخوة السودانيين على تطبيق هذا القانون

    احنا عايزين البنات تقلع البنطلون بقى ( ماحدش يفهمنى صح )

    احنا بنشوف مهازل من المرأة فى المطالبة بحقوقها

    كمان هتتمسك ببنطلونها
    لأه بقى ...لأه ...لأأأأأأأأأأأأأأأأأأأه

    الدنيا حر قوى والحكاية مش ناقصة لازم ندى المرأة

    حريتها فى إنها تقلع البنطلون

    ده حق من حقوقها وحتى لو تم تطبيقه بالعافية

    انا ضد الحكومة اللى توافق ان البنات تتمسك ببنطلوناتها

    لازم يقلعوا بقى كفاية كدة تمسك بحاجات ما لهاش لازمة

    انا اطالب الحكومة بتطبيق هذا القانون عندنا

    عشان الحرية والحر

    وليكن شعارنا فى المرحلة المقبلة :

    ( لا بنطلون بعد اليوم )

    مرددين الشعار فى جميع المحافل العالمية
    ولتعلم كل انثى
    انها هتقلع هتقلع _ الشباب فى حاجة الى الشفافية _

    ولنهتف جميعا فى صوت واحد

    ( يا بنات اليوم ...إقلعوا البنطلون )

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ( معلش الجلالة خدتنى )

    بس هتقلوا برده



    تقبلى مرورى

    ردحذف
  24. bgd alah ykon f3onhom fe 7ad blrag3ya wltakhlof dah ma3aol rbna yr7mhom wyhdy 7kamhom

    ردحذف
  25. طوبه ذهب و طوبه فضه
    ربنا معاهم و يهدى حكامنا جميعا و يهديهم الى الحق
    تقبلى تحياتى

    ردحذف
  26. بحب الحكومه
    واضح ان حضرتك اللى فهمتنى غلط ،و ارجو الا تعمم نظرياتك على شباب البلد كله لأنه ان كان كل الشباب كده فعليه العوض ومنه العوض ،ارجو ان تتذكر ان الكلمه سيف على رقبه كاتبها اما ان ترفعه الى مكانه عاليه عند الله و الناس و اما ان تهوى به فى اسفل سافلين
    قال الله تعالى"ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد"
    تقبل خالص تحياتى و اشكرك على مرورك الكريم

    ردحذف
  27. بصراحة اول ما قرأت العنوان صدمت
    وكدت اصاب بشلل الاطفال
    المهم
    عارفة قصة الدبة اللي قتلت صاحبها" بالمناسبة صاحبها دب برضو"
    هي كانت بتحبه وكان نايم على حجرها
    شافت ذبابة على وجهه خافت يقلق
    مسكت قالب طوب وضربت الذبابة,
    الذبابة طارت وصاحبها مات
    _----

    كانت بتحبه لكن حمافتها قتلته

    كذلك نحن المسلمون نحب الاسلام لكن بحماقتنا
    نسيء اليه .. في رأيي ان جلد الفتاه اكثر اساءة للاسلام ولنبيه الكريم ص من الرسوم الدنماركية

    في غياب الفهم الصحيح للاسلام سوف نخسر كثيراً


    تحياتي لك

    ردحذف
  28. masrur
    بحييك على عرضك الرائع فهمك للموضوع ،و عشان كده احنا ديننا الكرين امرنا بالأعتدال لأن التطرف فى شىء لا يقل بشاعه عن التفريط فيه
    تقبل خالص تحياتى و تقديرى

    ردحذف
  29. السلام عليكم

    بالبداية حضرتك بتقولي ان الجلد يقتصر علي الزنا فقط - أو هكذا فهمت من كلماتك
    ((و العقوبه هى الجلد 40 جلده


    الغريب ان الحكومه بتقول انها بتطبق الشريعه الاسلاميه


    مع انى و الله ورسوله اعلم اعرف ان الجلد ده عقوبه الزنا))
    فيه عقوبات تقع تحت بند التعذير تتراوح بين جلدة وأربعين ولكن لا يجب ان تصل الي حد الزنا (100 جلدة) أو حد رمي المحصنات (80 جلدة) اذا الجلد أو الضرب يكون حد لكثير من الافعال المشينة
    والتي يرجع فيها القاضي الي مسوتي الفعل وقوة ومدي وجوب الردع فيه

    ده من ناحية الفقه الاسلامي
    هذا والله أعلي وأعلم
    ،،،،
    أما المادة 152 من القانون
    أو معظم مواد القوانين الوضعية تترك التأويل والتفسير للمنفذ
    ولذلك نجد الكثير يفعل فعل معين ويهرب منه وذلك بالقانون نفسه - وهذا ليس موضعنا الان
    لكن أن يفسر الفعل الفاضح والملبس الفاضح حسب أهوء متعددة قد تتفاوت في تحديده

    ولذلك نجد الكثير من الظلم الذي يقع علي بعد الاشخاص والفتيات

    ردحذف
  30. hasona
    اولا اشكرك على زيارتك و ثانيا انا بشكرك على التصحيح ،و ان كان عذرى انى لست متعمقه فى الفقه و ده اللى جعلنى اقول و الله ورسوله اعلم لأنى لا ادعى انى اعرف كل شىء ، جزاك الله كل خير على توضيح الامر لياو للساده الزوار،لكن انا عاوزه اقولك ان فى السودان للأسف الناس بتفكر بنفس الطريقه بالنسبه للفتيات اللاتى يجلدن لأنهم يعتقدوا انها فعلت فعل فاضح و ليس ارتداء بنطلون فقط ، لأن الذنب الاشهر الذى يستوجب الجلد هو الزنا ،و انا معاك طبعا ان ترك تحديد الملبس الفاضح لأهواء الشرطه شىء غير مقبول و فيه ظلم للفتيات
    اشكرك على مرورك و تقبل خالص تحياتى

    ردحذف
  31. حلم
    طبعا انا معاك و اشكرك على كلماتك المعبره، فياليت هؤلاء يطبقوا العدل و الحق الذى شرعه الله فى حكم بلادهم قبل ان ينسبوا للدين ماهو برىء منه
    تقبل خالص تحياتى وتقديرى

    ردحذف
  32. يا أفندم كلام جميل ,,
    جميل جدا ,,
    جميل خالص ,,
    صعب الجلد ,,
    لكن مفيش ابن ءادم عاقل دخل يقول إن ربنا أمر بالحجاب ؟؟
    وإن العلماء اشترطوا في الحجاب شرطين :
    هما إنه يكون واسع وإن ميكوكنش خفيف
    حد يعرف كدة ؟
    وإنه لو مكانش كدة بيبقى ناقص ,,
    النقص درجات طبعا ..
    فين الكلام ده من الحجاب اللي دلوقتي يا أفندم ؟
    مع احترامي لكل اللي ردوا ,,
    وكل اللي هيقولوا إني متخلف برده !!

    فيه حاجة كمان :
    فيه ابن ءادم دخل قال هترجعونا لعصر الفيل !!
    يا إلهي !!
    بقى لما تتنصح المرأة عشان ترضي ربها يبقى بنرجع لعصر ما قبل الفيل ؟؟ !!!!!
    وعصر الفيل دا سيادتك كان أيام النبي ؟؟
    أعوذ بالله منك يا أخي !!
    يعني مش كفاية إنك مش شايف مشكلة في الحجاب الناقص ,,
    دنتا بتستهزأ ..
    مفيش حاجة تتقال غير حسبي الله
    ربنا هو اللي يتصرف مع أمثالكو
    حسبنا الله

    ردحذف
  33. el70b kullu
    اولا اشكرك على زيارتك و بحترم رأيك طبعا ، فرضيه الحجاب و شروطه لا جدال فيها اطلاقا عشان كده محدش طرحه لأنه واضح وضوح الشمس للعيان ، و معاك ان حجاب هذه الايام ليس كامل ، و لكن اولا التعليق مش بيقول هاترجعونا لعصر الفيل تقدر حضرتك تراجع تانى بيقول هاترجعونا الفين عام ، و بعدين اسمحلى اقول نقطه ان فى القضيه اللى ذكرتها لم يكن نصيحه او رأى اللى اثار المشكله ، فلم تقوم السودان ولا تقعد بسبب نصيحه للمرأه بأن ترضى ربها ، بل قامت لأن مش من حق الشرطه ان تجلد السيدات اللى لا بسين حجاب فى نظرهم مش كامل ، لأن قانون مثل ذلك مش المفروض انه يندرج تحت بند الفعل الفاضح اللى بيفهم فى مجتمعاتنا بشكل مخجل ، ولا من المفروض انه يترك لأهواء الشرطه هى التى تحدد اللبس اللائق من عدمه ، التعنت فى الدين غير مستحب و لا تكتمل الاخلاق الحميده بالعنف و التعذيب ، انا مقدره غيرتك على دينك طبعا و جزاك الله كل خير ، و نورتنى للمره التانيه

    ردحذف
  34. طيب يا آنسة ,,
    مبسوط إنك متفقة معايا ,,
    بس ملحوظتي إنه كان لازم مع رفض الجلد رفض الفعل من الأساس ,,
    يعني البنطلون حرام (خاصة الضيق) لكن ده ميخليناش نجلد ,,
    بس كدة ,,
    ده رأيي بالنسبة للموضوع وتعليقك على تعليقي ..

    -----

    وأنا فعلا غلطت في حق اللي قال عام الفيل ,,
    لكن بصراحة مبعدناش كتير ,,
    مهي 2000 سنة نفس المضمون ,,
    ولا فيه حاجة أنا مش فاهمها ؟؟

    ردحذف